שעלת מכלאות  שפעת כלבים   שעלת מדבקת   דלקת בדרכי נשימה עליונות

מה זה שעלת מכלאות
שעלת מכלאות הוא שמה הנפוץ ביותר של מחלה זיהומית מדבקת ביותר לכלבים המוכרת גם בשמות הבאים

שפעת כלבים
שעלת מדבקת
שעלת כלבים
tracheobronchitis

המחלה גורמת לדלקת בדרכי הנשימה העליונות ונגרמת מספר וירוסים וחיידקים שונים הגורמים לאותם סימניי מחלה
הגורם הנפוץ ביותר למחלה זאת (כ80-90% ממקרי המחלה), הנו חיידק בשם, בורדטלה ברונהיספטיקה
Bordetella bronchiseptica
לעיתים קרובות נוכל למצוא הדבקה מקבילה של החיידק יחד עם וירוס נוסף התוקף את דרכי הנשימה הגורם לסיבוך המחלה. בין הוירוסים התוקפים את דרכי הנשימה נוכל למנות את הגורמים הבאים

הרפס וירוס
    canine adenovirus  אדנו וירוס
דיסטמפר וירוס
  Canine Parainfluenza  virus  פרהאינפלואנזה

מאחר והמחלה מדבקת ביותר לכלבים היא מתפשטת במהירות מכלב לכלב במקומות בהם ישנם ריכוזים גדולים של כלבים כגון בכלביות,פנסיונים,תחנות הסגר ותערוכות כלבים

סימנים קלינים
הסימנים הקלינים של שעלת המכלאות ברורים מאוד.הכלב ישתעל בדר"כ שיעול יבש, צורם, ראשו יהיה נטוי קדימה ולפעמים ישמיע קולות חרחור דמויי חנק מעומק גרונו.חרחור זה גורם לבעלים לחשוב לפעמים כי לכלב יש עצם תקועה בגרון והוא מנסה להוציאה ללא הצלחה.שיעול זה נוצר עקב הדלקת בקנה הנשימה ודרכי הנשימה העליונות הגורמת לרגישות האזור.במקרים קשים השיעול יהיה כ"כ חזק עד שהוא יגרום לבחילות ואף להקאות.למרבה ההפתעה ברוב המקרים, מצבו הכללי של הכלב יהיה טוב הוא לא יאבד את תאבונו ויהיה פעיל וערני.מספר לא מבוטל של כלבים לא יראו סימניי מחלה כלל והמחלה תחלוף ללא ידיעת הבעלים
השיעול מחריף לאחר מאמץ או בגירוי ידני של האזור המודלק כלומר מישוש של אזור הגרון וקנה הנשימה יגרום להגברת השיעול
כלב עלול להדבק במחלת שעלת מכלאות גם במפגש כלבים בפארק במידה  ואחד הכלבים חולה במחלה
שעלת מכלאות
המאמר נכתב בתאריך 26/12/08
דף זה עודכן לאחרונה בתאריך 18/9/09
סיבוכים אפשריים

בעוד שברוב המקרים המחלה תופיע בצורה קלה בלבד יש להקפיד ולהשגיח על הכלב ע"מ לאבחן התפתחות סיבוכים
במהלך המחלה. מבין הסיבוכים המוכרים ניתן למנות  עליית חום,חולשה,חוסר תאבון,הפרשות מהאף והעיניים ואף שיעול רטוב המפיק הפרשות ירקרקות.במידה וסימנים אלו לא יטופלו תיתכן ירידה של הדלקת מדרכי הנשימה העליונות אל הריאות והתפתחות דלקת ריאות חיידקית משנית

צורת ההדבקה

בדומה לשפעת של אנשים,שעלת מכלאות היא מחלה מדבקת ביותר.ההדבקה מכלב נגוע מתבצעת דרך רוק או זרזיף הנוזלים הנגוע אותם מפזר הכלב החולה בשיעול או התעטשות.ניתן להדבק במחלה גם מכלי אוכל משותפים או כל משטח או חפץ בהם נגע הכלב החולה והשאיר עליו את הפרשותיו.המחלה מדבקת עד כדי כך שכלב שנדבק יכול להדביק כלבים אחרים עוד בטרם הראה סימני מחלה ראשונים.המחלה מתפשטת כאש בשדה קוצים בכל מקום בו ישנו ריכוז גדול של כלבים:מכלאות,
מספרות, פנסיונים ותצוגות כלבים.כמובן שתנאיי ניקיון ותברואה ירודים יגבירו את הסיכויים להעברת המחלה מחיית מחמד אחת לשניה.כלב שנדבק במחלה יראה סימנים לאחר תקופת דגירה שאורכת בין 3-10 ימים עם ממוצע של כשבוע.בד"כ יופיעו הסימנים מספר ימים לאחר שהכלב יחזור לביתו מהפנסיון.גורים, כלבים גריאטרים (זקנים) וכלבים בעליי מערכת חיסון חלשה יהיו חשופים יותר להדבקות

המחלה איננה מדבקת לבני אדם

טיפול

במקרים בהם יופיעו סימנים קלינים ינתן טיפול תומך להורדת החום, הורדת הרגישות בדרכי הנשימה  וע"פ שיקול הרופא המטפל אף מתן אנטיביוטיקה מתאימה.חוסר טיפול נאות מרגע הופעת סימניי מחלה מובהקים יעלה את ההסתברות להופעת דלקת ריאות
, לכן בכל חשד למחלה יש לפנות לרופא המטפל לבדיקת הכלב
כחלק מהטיפול התומך בכלב יש לדאוג לחימומו, למנוע ממנו כל מאמץ ולחץ לדאוג לו למזון איכותי רצוי מחומם מעט עם מים טריים בשפע.על מנת להפחית את הגירוי מדרכי הנשימה מומלץ להחליף את הקולר הרגיל ברתמה לגוף ולהמנע מעישון בקרבת הכלב החולה

מניעה