תגובה לחיסון - שוק אנפילאקטי
מסיבה זאת אנו מזכירים ומדגישים במעמד החיסון  לא להשאיר את חיית המחמד ללא השגחה לפחות שעה אחת מרגע מתן מנת החיסון
נוכל להבחין בחום גבוה, ריור וכאבים באזור ההזרקה (כאבים ניתן לזהות ע"פ תגובת חיית המחמד למגע באזור זה) סימנים אלה למרות שמשרים  אי נוחות בולטת לחיית המחמד הינם מוכרים ואמורים לחלוף מעצמם תוך יום עד שלושה ימים. במידה והסימנים אינם חולפים יהיה צורך בבדיקת החיה ומתן טיפול לזירוז ההחלמה

בעוד שהתגובות והסימנים הקליניים הרשומים מעלה אינם מסכנים את חיי חיית המחמד שלכם ישנה תגובה אלרגית חריפה ומהירה אשר עלולה להופיע זמן קצר לאחר מתן מנת החיסון. תגובה זאת נקראת
תגובה אנפילאקטית והיא מתרחשת בד"כ כתוצאה מרגישות לאחד ממרכיביי החיסון. תגובה זאת תופיע החל  מדקות לאחר מתן החיסון ועלולה להתרחש עד לשעה לאחר מתן החיסון. במקרה של
תגובה אנפילאקטית תוכלו להבחין כי חיית המחמד שלכם מתדרדרת במהירות ומראה סימנים קליניים רבים כגון:ריור מסיבי, שינוי צבע העור לאדמדם מגורה, הופעת שלפוחיות על גבי העור, הקאות שלשול והתנפחות כללית של חיית המחמד עם דגש על התנפחות הראש (תגובה דומה לתגובה של אדם הרגיש לעקיצה של דבורה), קשיי נשימה קשים והתעלפות
לדוגמא:בקופות החולים כאשר תלכו להתחסן כנגד מחלת השפעת תתבקשו להמתין כ-30 דקות במקום לאחר ההזרקה

במקרה של תגובה חריפה יש ליצור קשר מיידי עם הצוות הרפואי
ולהגיע מיד לאחד המרכזים ע"מ לקבל טיפול מציל חיים

יש לידע את הצוות הרפואי במידה וחיית המחמד שלכם הראתה סימניי תגובה בעבר (בחיסון קודם), מאחר וישנה פרוצדורה מיוחדת לחיות מחמד אלו המקטינה את הסיכוי להופעת התגובה לחיסון הפעם
תופעה שכיחה יותר לאחר מתן החיסון הינה הופעת בליטה באזור ההזרקה בגודל של גולת שיש קטנה.בליטה זאת אמורה לחלוף מעצמה תוך מספר שבועות עד שלושה חודשים.כל עוד הבליטה אינה גדולה יותר מגולת שיש, אינה כואבת למגע אינה מפרישה ואינה גודלת עם הזמן אנו מתייחסים אליה כתופעה אשר אינה מסכנת את חיית המחמד. במידה וחלפו שלושה חודשים והבליטה לא קטנה או שהיא אף גדלה אנא צרו קשר עם המרפאה בכדי לבצע בדיקות איבחון לגוש זה

תגובה לחיסון הינה תופעה נדירה העלולה לפגוע בחיית המחמד שלכם.הדיון בצורך במתן חיסונים מתמקד בעיקרו בעולם הגניקולוגיה וחיסון פעוטות אך קיים גם בעולם הוטרינריה. למרות הדיון ידוע כי יתרונות ההגנה אותה מספק החיסון הנם גדולים לאין ערוך מהתוצאות האפשריות העלולות להגרם מתופעות הלוואי השליליות של החיסון
כצעד ראשון מומלץ לקבוע תור לחיסון חיית המחמד ביום בו תוכלו לשהות מספר שעות עם החיה לאחר מתן מנת החיסון וזאת ע"מ לפקח על מצבה ולאפשר התיחסות לכל תגובה אפשרית. בפרק זמן זה, במקרים של הופעת תגובה לאחר מתן החיסון, תוכלו ליצור קשר עם צוות המרפאה בה ניתן החיסון. בשעות בהן המרפאות סגורות תוכלו תמיד לפנות לרופא הוטרינר התורן ע"מ לקבל יעוץ וסיוע במקרה הצורך. בעקבות החיסון כלבכם או חתולכם  עלול להראות סימני תגובה קלים לחיסון כגון:עייפות, וחוסר תאבון. סימנים אלו אמורים לחלוף תוך עשרים וארבע שעות. במקרים בהם חיית המחמד תפתח סימני תגובה קשים יותר
המאמר נכתב בתאריך 20/12/08
2008-2010 כל הזכויות שמורות לד"ר בולטה אדריאן  ©

המאמר עודכן לאחרונה בתאריך 10/6/10
תגובה לחיסון כלב
תגובה לחיסון חתול
בתחילת שנת 2010 דווח על מספר מקרים של מות כלבים בעקבות חיסון נגד מחלת הכלבת. טרם הוכח קשר אמין בין מות הכלבים  לבין החיסון שניתן אך כצעד מניעתי החליף משרד החקלאות את כל החיסונים שנופקו בארץ עי היצרן הנחקר בתרכיב חדש מחברה אשר בחיסוניה לא דווחו מקרי מוות השנה. ברצוני להדגיש כי במרפאתנו הוחלף כל מלאי חיסוני הכלבת וכרגע במרפאותינו ניתנים רק חיסוני כלבת בטוחים