המאמר נכתב בתאריך 3/6/12
מחלת הפרוו בכלבים
המאמר נכתב ע"י ד"ר אהוד אלנקוה
מחלת הפרוו בכלבים הנה מחלה ויראלית של כלביים שנגרמת ע"י וירוס הפרוו
(canine parvo virus type 2)
הוירוס מדביק תאים במערכת העיכול, הדם והלימפה של בע"ח וגורם לתחלואה כללית ותחלואת מעיים חמורה
. על אף שכל כלב יכול להדבק במחלת הפרוו, לא כל הכלבים יפתחו סימנים קליניים של תחלואה. חיסונים שגרתיים כנגד מחלת הפרוו הפחיתו משמעותית את מספר הכלבים הבוגרים החולים בפרוו ועיקר התחלואה מופיעה כיום בגורי כלבים שעדיין לא חוסנו או עדיין לא השלימו את סדרת החיסונים הראשונית ונחשפו לנגיף הפרוו המסוכן
איך נדבקים במחלת הפרוו
עיקר ההדבקה בוירוס הפרוו היא על ידי חשיפה לצואה מזוהמת. כלבים, חרקים, אנשים או מכרסמים שבאים במגע עם הצואה יכולים להעביר את הצואה המזוהמת ולהביא להדבקה בפרוו. מאחר שוירוס הפרוו עמיד מאוד בסביבה וכן עמיד מאוד לחומרי חיטוי רבים, למעט אקונומיקה
סיכוי החשיפה למחלת הפרוו בכלבים הינם גבוהים
מהלך המחלה
בכלב שנדבק, ישנה תקופת דגירה קצרה של וירוס הפרוו שעשויה לארוך 4-6 ימים. לאחר מכן וירוס הפארוו מתפשט ומתרבה במערכת הלימפה, הדם ובמערכת העיכול. הפרשת וירוס הפרוו בצואת הכלב החולה תחל עוד בטרם הופעת הסימנים הקליניים ותימשך כ 7-10 ימים

סימנים קליניים
עיקר סימני התחלואה במחלת הפרוו בכלבים מתמקדים במערכת העיכול והדם הסימנים כוללים
ספירת דם
ספירת הדם בפני עצמה אינה ספציפית לזיהוי התחלואה בפרוו, אך יכולה לסייע לאבחון שכן פעמים רבות התחלואה מאופיינת בספירת תאי דם לבנים נמוכה (לויקופניה). כמו כן, לעיתים ישנה ירידה במספר כדוריות הדם האדומות (אנמיה) בשל הדימום למעי. חומרת ממצאי בדיקת הדם יעידו על חומרת התחלואה במחלת הפארוו ובהתאם ישפיעו גם על אופן הטיפול. כמו כן, בבדיקות נוספות ניתן לזהות שינויים נוספים המעידים על מידת חומרת המחלה. כמו ירידה ברמת חלבוני הדם, אובדן של יונים (כמו אשלגן) וכו
הקאות

שלשולים אפרפרים צהובים מסריחים עם תכולה של דם

חוסר תאבון וירידה במשקל

התייבשות חריפה של הכלב שעלולה להביא למוות ללא טיפול מתאים

בנוסף לכך
, במהלך מחלת הפרוו ישנה ירידה משמעותית בספירת תאי הדם הלבנים ובמצב זה הכלב חשוף לזיהומיים חיצוניים
הטיפול במחלת הפרוו בכלב
מידת הטיפול תלויה בחומרת התחלואה של הכלב
מאחר שמדובר בגורם תחלואה ויראלי, עיקר הטיפול הוא טיפול תומך, שמטרתו לתקן את הנזקים הנגרמים עקב מחלת הפארוו  למערכות השונות בגוף הכלב
איך נדבקים במחלת הפרוו
סימנים קליניים
מהו הגורם למחלת הפרוו בגורי כלבים ובכלבים בוגרים
מהלך מחלת הפרוו
מניעת מחלת הפרוו בגורים וכלבים
אבחון מחלת הפרוו בכלבים
מהו הגורם למחלת הפרוו בגורי כלבים ובכלבים בוגרים
אבחון מחלת הפרוו בכלבים
גור כלבים צעיר, בן פחות משנתיים, עם מופע פתאומי של הקאות ושלשולים חשוד כנגוע בפרוו, עד שיוכח אחרת. זאת בעיקר בהעדר חיסונים שגרתיים כנגד מחלות גורים. את אבחון מחלת הפרוו ניתן לחזק באמצעות בדיקות שונות
2008-2012 כל הזכויות שמורות לד"ר בולטה אדריאן  ©

מחלת הפרוו בכלבים

חזרה לתחילת העמוד
מאמר זה אינו מחליף את הצורך בבדיקת רופא.יש להתיחס למאמר זה כמקור מידע בלבד.בכל שאלה הנוגעת לבריאות הציבור יש לפנות לרופא המטפל.בשאלות הנוגעות לבריאות החיה אנא פנו לאחד מרופאי המרפאות

ימים א-ה:
ימי שישי:

קבלת מקרים ע"י וטרינר בירושלים תתבצע ע"פ קביעת תורים בלבד

ימים א-ה:
ימי שישי:

קבלת מקרים ע"י וטרינר בירושלים תתבצע ע"פ קביעת תורים בלבד

בדיקת צואה
בדיקת אימונולוגית לזיהוי אנטיגן וירוס הפרוו בכלב, מאפשרת לזהות נגיעות בזמן השלב הקליני של התחלואה. זוהי בדיקה יעילה ופשוטה לזיהוי התחלואה בפרוו, אך עלולה במקרים מסוימים להטעות

תשובה שלילית בבדיקה יחידה אינה מעידה על העדר מחלת הפרוו
, מאחר שגורמים שונים כמו למשל תנודתיות בהפרשת נגיף הפרוו בצואה לאורך המחלה עלולים לגרום לקבלת תשובה שלילית שגויה
תשובה חיובית שגויה לבדיקת הפרוו תתקבל בכלבים שחוסנו 5-12 יום לפני הבדיקה
במקרה שהבדיקה שלילית ועדיין קיים חשד שמדובר במחלה ניתן לבצע בדיקת
PCR
של הצואה לזיהוי נגיף הפרוו בכלב

מתן של נוזלים כל עוד הכלב מקיא או משלשל. מתן הנוזלים תת עורית או לתוך הוריד כתלות במצב הכלב

מעקב אחר רמות המינרלים בדם הכלב ותיקון בהתאם

טיפול אנטיביוטי

טיפול נגד תולעי מעיים

חומרים נוגדי הקאות

חומרים תומכי מערכת העיכול - להפחתת הנזק שנגרם למעי ע"י וירוס הפרוו
יש למנוע מתן מזון ושתייה עד להפסקת ההקאות (בתיאום עם הרופא המטפל) ולאחר מכן לתת מנות קטנות של מזון תומך מערכת עיכול כדוגמת I/d של Hills או intestinal   של חברת רויאל קנין
במהלך הטיפול יש להקפיד על היגיינה ועל ניקיון של האיזור שבו נמצא הכלב

במקרים חמורים יש צורך באשפוז הכלב לצורך מתן טיפול תוך ורידי אינטסיבי של נוזלים, אנטיביוטיקה ושאר הטיפול שתואר למעלה. כמו כן, מצבים מסוימים עלולים להצריך טיפולים נוספים כמו מנות דם (במקרה של אנמיה חמורה), מנות פלסמה (במקרה של ירידה משמעותית ברמת חלבון הדם - היפואלבומינמיה) וכן הלאה

מניעת מחלת הפרוו בגורים וכלבים
מניעת התחלואה מבוססת על חיסון גורי כלבים בני ששה שבועות בסדרה של שלושה חיסוני משושה (הכוללים גם חיסון פרוו) שניתנים מדי שלושה שבועות עד חודש. חיסונים אלו גורמים לפיתוח של תגובה נוגדנית כנגד וירוס הפרוו בגור ומפחיתים במידה ניכרת את סיכויי התחלואה. מכיוון שלשם יצירת תגובה נוגדנית טובה בגור יש לקבל את כל סדרת חיסוניי המשושה, יש להמנע מלהוציא את הגור לטיולים עד לשבוע לאחר חיסון המשושה האחרון. כמו כן יש להמנע ממגע של גור הכלבים עם כלבים אחרים אפילו לכלבים המחוסנים כנגד מחלת הפרוו. חזרה על חיסון משושה מדי שנה מבטיחה רמות נוגדנים גבוהות כנגד וירוס הפרוו גם בכלב בוגר
לסיכום
מחלת הפרוו היא מחלת מעיים ודם חשובה בכלבים ובעיקר בגורי כלבים
קיימות סכנות רבות שקשורות בפגיעה של הוירוס במערכות הגוף וכן יתכנו סיבוכים שונים למחלת הפרוו בגורי כלבים כמו השתפלות של המעי. כל אלו  עלולים להוביל למות הכלב, במידה ולא ניתן טיפול מיידי. חשוב להפחית את סיכויי התחלואה במידה רבה על ידי מניעה של חשיפה של הכלב לסביבה עד למתן של סדרה של שלושה חיסוני משושה כבר מגיל ששה שבועות

הטיפול במחלת הפרוו בכלב
חזרה לתחילת העמוד